• Imprimeix

Carril bus VAO

 

El carril bus-VAO (vehicles d’alta ocupació) de la C-58 és una infraestructura entre Ripollet i l’avinguda Meridiana per promoure el transport públic i la mobilitat sostenible i també per reduir les congestions de l’autopista del Vallès. Aquest viaducte elevat d’uns 6 km de longitud té dos carrils, un per cada sentit, pels quals poden circular a una velocitat màxima de 90 km/h autobusos, vehicles turismes o mixtos adaptables amb 2 o més ocupants, vehicles ecològics, motocicletes i vehicles per a persones amb mobilitat reduïda. El carril bus-VAO va ser finançat amb el fons FEDER (Fons Europeu de Desenvolupament Regional) de la UE com a via de caràcter mediambiental per promoure i potenciar una mobilitat sostenible.

 

Des del setembre de 2014, el carril bus-VAO està obert en els dos sentits de la marxa permanentment, les 24 hores del dia i els 365 dies de l’any, per a tots aquells vehicles que estan autoritzats a utilitzar-lo. La infraestructura es va posar en marxa l’octubre de 2012, i en un primer moment es va obrir de manera reversible segons les necessitats de mobilitat, si bé al març del 2013 ja es va passar a obrir ininterrompudament en sentit Barcelona de dilluns a dijous, entre les 6.30 i les 22 hores, i divendres de 6.30 a 17.30 hores, i en sentit Sabadell divendres de 18.30 a 22.00 hores. A més, el bus-VAO s’obria en les operacions especials de trànsit que ho requerissin.

Mapa_bus_vao

Infografia_carril_bus_vao

Amb el nou funcionament es pretén assolir un canvi  modal cap a una mobilitat més segura i sostenible. Així, dos anys després de la posada en marxa del bus-VAO, el Departament d’Interior i el Servei Català de Trànsit (SCT) segueixen apostant per modalitats de transport més sostenibles i segures i, en aquest sentit, els carrils per a vehicles d’alta ocupació i el transport públic constitueixen una mesura efectiva  per afavorir aquest canvi de tendència.

 L’ampliació de l’horari i de disponibilitat del carril té com a objectiu maximitzar la utilització de la infraestructura, atès que és una alternativa que  permet estalviar cues als ciutadans i augmentar el  seu confort en la conducció. Aquestes noves modalitats de transport són, sens dubte, fonamentals per a millorar el medi ambient i fer un espai més sostenible.

  

Condicions d’ús de la infraestructura

Un cop finalitzades les obres d’adequació al nou model de funcionament, el vial s’ha habilitat per a la bidireccionalitat i ha quedat estructurat en dos carrils de 3,2 metres, un per cada sentit, i una franja central, de 0’6 metres exclosa, al trànsit delimitada amb una doble línia continua rugosa. A més, s’ha reforçat la senyalització vertical i les marques viàries, i s’ha construït un nou accés d’entrada al bus-VAO en sentit Ripollet que substitueix el de l’Avinguda Meridiana.

 Convé recordar que el nou model d’operativitat del carril bus-VAO no suposa cap variació en els requisits dels tipus de vehicles que poden utilitzar-lo:

  • Vehicles destinats al transport públic de viatgers degudament autoritzats, els quals amb l'ampliació d'horari d'obertura de la infraestructura podran augmentar les opcions de circulació
  • Turismes o vehicles mixtos adaptats amb dos o més ocupants
  • Motocicletes
  • Vehicles per a persones amb mobilitat reduïda
  • Vehicles ecològics de baixa emissió autoritzats i amb etiqueta acreditativa al parabrisa, per mitjà del portal www.ecoviat.com

Els conductors que accedeixin al carril bus-VAO sense complir els requisits poden ser sancionats amb multes de fins a 200 euros per una infracció greu. 

Carril bus_vao
Data d'actualització:  14.09.2014